Den 13. december 2024 indstillede vi arbejdet på vores skib, Geo Barents, der siden juni 2021 har reddet mennesker, som kom i havsnød i forsøget på at krydse Middelhavet.
Den vanskelige beslutning er taget, efter italienske love og politikker gennem de seneste år har gjort det mere og mere vanskeligt at udføre redningsarbejdet.
»Efter nøje overvejelse er vi nået til den konklusion, at det er uholdbart at drive Geo Barents under så absurde og meningsløse italienske love og politikker. Humanitære skibe får slet ikke mulighed for at redde så mange mennesker, som de kan, og deres arbejde bliver undermineret af de italienske myndigheder,” siger vores talsperson på området, Juan Matias Gil.

Vender tilbage
Vi vender tilbage så hurtigt som muligt for at udføre eftersøgnings- og redningsoperationer på en af de mest dødbringende migrationsruter i verden.
Læger uden Grænser på Middelhavet
Vores hold har udført eftersøgnings- og redningsaktiviteter i det centrale Middelhav siden 2015 og har arbejdet på otte forskellige fartøjer (alene eller i partnerskab med andre NGO’er) og reddet mere end 94.000 mennesker. Vi har brugt vores seneste redningsfartøj, Geo Barents, siden juni 2021, og bragt 12.675 mennesker i sikkerhed på 190 redningsaktioner.

Tilbageholdt i 160 dage

En kamp mod sanktioner
I løbet af de to år, der er gået siden implementeringen af Piantedosi-dekretet, har vi gentagne gange anket sanktionerne, Geo Barents har fået, og vi har fået ophævet to 60-dages suspenderinger. Sammen med andre ngo’er har vi indsendt fem individuelle klager til Europa-Kommissionen, hvor vi opfordrer den til at undersøge restriktionerne i lyset af EU-lovgivningen. Dette har dog ikke givet resultat.
Absurde love
Samtidig bruger de italienske myndigheder en praksis, hvor de sender redningsskibene til havne langt væk, når de skal sætte mennesker, de har reddet, i land. Det betyder, at Geo Barents i længere perioder ikke kan være til stede og redde liv på havet. Siden implementeringen af Piantedosi-dekretet har Geo Barents brugt et halvt år på at sejle til og fra fjerntliggende havne i stedet for at hjælpe mennesker i nød.
I juni 2023 instruerede de italienske myndigheder Geo Barents, som kan rumme op til 600 personer om bord, om at tage til La Spezia i det nordlige Italien for at sætte 13 overlevende i land. Det svarede til at sejle mere end 1.000 kilometer på trods af, at der var andre egnede havne meget tættere på.
