MB_Laeger_uden_graenser_02_v12_HIGH - crop.jpg

Donor uden Grænser – vores nye kampagne

Vi er netop gået i luften med kampagnen ”Donor uden Grænser”.

Kampagnen har til formål at samle penge ind til Læger uden Grænsers arbejde, så vi også de kommende år kan hjælpe, der hvor nøden er allerstørst. Et arbejde der bliver vanskeligere, mere komplekst og omkostningstungt, men ikke mindre nødvendigt.

Med kampagnen vil vi også sige til danskerne, at det er OK at nyde et godt og trygt liv herhjemme med god samvittighed. Så længe man også af og til kigger op og ikke lukker døren for de mennesker, der bor i en verden, der hverken er tryg eller god. Typisk der, hvor Læger uden Grænsers patienter befinder sig. Hvis man gør det og støtter økonomisk, så er man en ligeså uundværlig del af Læger uden Grænser som den læge eller sygeplejerske, vi sender i felten.

To sider af samme sag

Donoren og lægen er to sider af samme sag. Den ene kan ikke fungere uden den anden. Nogle har lyst og mulighed for at tage ud til verdens brændpunkter og gøre en forskel. Andre har ikke lyst eller kan ikke, men de kan gøre noget andet. Derfor leger vi med ordspillet ”Læger uden Grænser og Donor uden Grænser – to sider af samme sag”.

Kampagnen vises på TV, i biografer, online, ved busstoppesteder i de større byer, kuverter i avisen og i mindre omfang sender vi et brev direkte hjem til potentielle donorer.

Reklamespottet viser ”den voldelige konflikt” og ”det trygge hjem” som to forskellige verdener, der til slut møder hinanden. Ofrene for konflikten, symboliseret ved en såret dreng, er afhængige af, at der er danskere, som ser verden uden for og hjælper. I filmen hjælper familien helt konkret ved at rydde spisebordet, hvor behandlingen af den sårede dreng kan foregå. Handlingen er symbol for den økonomiske støtte, helt almindelige danskere giver.

Må råbe højt og være synlig mange steder

Det er vigtigt, at vi kommer så bredt ud som muligt, for det er kun 1-2 gange årligt, vi er synlige over for folk, der ikke allerede bidrager, med budskabet om at støtte vores arbejde. Vi har ikke gadehververe, og vi ringer ikke hjem til folk, der ikke støtter. Derfor er det væsentligt, at vores budskab trænger igennem, så folk, der gerne vil, får muligheden for at være med i et team af mennesker, som gør en forskel og ikke vender ryggen til verdens mest sårbare befolkningsgrupper.

Det kræver en massiv indsats at blive bemærket i en hverdag, hvor kampen om opmærksomhed er hård. Derfor er vi synlige med vores budskab på mange forskellige medier på samme tid. Vi er stemmen for de svageste i verden, og vi bliver nødt til at råbe ret højt for at blive hørt.

Mange nye donorer

Formålet er at få en masse nye faste bidragydere, og samtidigt håber vi på at få nogle spontane donationer. Derudover håber vi, at folk der ikke lige kommer til at støtte her og nu vil få inspiration til at overveje at støtte på et senere tidspunkt, enten som fast donor, med et enkelt beløb, som virksomhed – eller måske at de betænker Læger uden Grænser i deres testamente. Resultatet af denne kampagne skal ikke kun måles her og nu, fordi den har effekt på alle vores indtægtskilder i løbet af de næste mange måneder.

Hvad koster det?

Hos Læger uden Grænser har vi erfaring for, hvordan vi på den mest effektive måde samler flest penge ind. Der er ikke en entydig formular, men vi tester hele tiden på de metoder, vi anvender og ved derfor med stor sikkerhed, hvordan vi bedst investerer i øgede indtægter.

For eksempel ved vi, at vi er nødt til at sikre kendskab og opmærksomhed for at indsamle penge – blandt andet gennem TV. Vi ved, vi skal sende girokort i kuverter, fordi flere svarer, når girokortet er i en kuvert frem for bare løst i en avis for eksempel, osv.

Mange siger, at de ikke behøver at blive mindet om, at vi gerne vil have deres støtte, men vi kan se, at hvis ikke vi spørger, og hvis ikke vi laver kampagner, så får vi ikke bidragene. Derfor kan vi, for vores patienters skyld, ikke tillade os at lade være.

Hvor meget går til administration?

Flere bidragydere bekymrer sig naturligvis også om, hvor stor en del af deres bidrag, der ender hos dem, vi skal hjælpe.

I Læger uden Grænser har vi en gylden regel om, at vi ikke må bruge mere end 20 procent af indtægterne på administration, lønninger, fundraising med mere. I forhold til lønninger er vi blandt de lavest betalte i branchen herhjemme – det gælder både ansatte på kontoret og vores udsendte personale. Det vil sige, at hvis man giver 100 kr. så går mindst 80 kr. til arbejdet i felten. Resten går til at understøtte vores arbejde med patienterne, på at fortælle om den nød og de problemstillinger vi oplever i verdens brændpunkter og på at skaffe flere penge.

I Læger uden Grænser Danmark modtager vi omkring 20-30 procent af vores samlede indtægter fra Danida. Vi ønsker ikke, at det bliver mere, for i mange lande – typisk der hvor for eksempel Danmark er til stede militært – benytter vi kun private midler. Det giver os en neutralitet og uafhængighed, der er afgørende for vores mulighed for at hjælpe mennesker, der lever i konfliktområder

Tak til

Læger uden Grænser bruger ikke kendte i reklamefremstød. Men vi siger ikke nej tak til folk, der ønsker at gøre en ekstra indsats for at vi skal lykkes bedst muligt med at redde liv. Kampagnefilmen er blevet til i samarbejde med nogle af de bedste kapaciteter herhjemme – der for en beskeden betaling, alle har lagt kreative kræfter i for at skabe en smuk reklamefilm, der rører og oprører. 

Alt fra skuespillere til producere, klippere og instruktør har kæmpet for at give Læger uden Grænser mere og et bedre produkt, end hvad budgettet har lagt op til. Det er vi dybt taknemmelige for – tak til.
Filmens instruktør, Asger Leth
Kommunikationsbureauet København
Nobody CpH
Ghost VFX
Freezone
Copenhagen Phil – Sjællands Symfoniorkester
Navigator Films – Production Service

Fra felten

Ingen patenter i pandemien – for patenter dræber

Læs mere
Syrien

COVID-19 spreder sig i det nordvestlige Syrien: ”Hvis jeg bliver hjemme, sulter min familie”

Læs mere
Vaccineret mod mæslinger

Patenter kan dræbe – og de kan holde liv i COVID-19-pandemien

Læs mere
Diabetes i Kenya

Marcus Bech

Kenya

Kenya: 40 procent af diabetikere ved ikke, at de har diabetes

Læs mere
Mali

Det kræver en timelang kanotur – men vaccination er vigtig

Læs mere
Grækenland

Samos: ”Det her er ikke et sted for børn – det er ikke et sted for nogen”

Læs mere
Mæslinger i udbrud i Sydsudan
Sydsudan

To børn er allerede døde: Mæslinger er ude af kontrol i Sydsudan

Læs mere

Tænk, hvor lidt der skal til for at undgå en dødelig sygdom

Læs mere

1,5 millioner børn dør unødvendigt hvert år

Læs mere
Konflikt i Burkina Faso sender en million på flugt
Burkina Faso

Sahel: Volden har usynlige konsekvenser i Burkina Faso

Læs mere
Sydsudan

Hjælpen kom frem med helikopter – trods kampe og oversvømmelser

Læs mere
Læger uden Grænser behandler livmoderhalskræft i Malawi og Mali
Malawi

Kemoterapi er også nødhjælp

Læs mere
Isabel udsendt fra Læger uden Grænser (MSF) i Sierra Leone

Isabel Wandall Sørensen

Sierra Leone

Ebola gjorde far bange for at sende malariasyg søn med ambulance

Læs mere
COVID-19 på plejehjem i USA

Amerikanske plejehjem hårdt ramt af COVID-19

Læs mere
COVID-19 malaria i Amazonas Brasilien

I kampen mod COVID-19 møder vi gamle venner i Amazonas

Læs mere
COVID-19 i Idlib, det nordvestlige Syrien
Syrien

Tidobling af COVID-19-smittede i det nordvestlige Syrien

Læs mere